Jørn om Chi Running og Chi Walking


Jeg er begejstret for løbestilen Chi Running, som jeg har dyrket siden 2006, hvor jeg så en artikel om den i bladet Løberen.  Jeg vil gerne være med til at udbrede kendskabet til løbestilen herhjemme, hvor forbløffende få kender til den.
Der er heldigvis tegn på, at det er ved at ændre sig:
  • I Tor Rønnow og Bente Klarlunds "ELSK AT LØBE - med Maratonbogen" fra 2010 er anbefalingerne til løbestil de samme som anvendes i Chi Running
  • Chi Running bogen er kommet i dansk oversættelse i 2011
  • iFORM har i nr. 9 / 2011 en - omend noget misforstået - beskrivelse af Chi Running
Jeg har derfor taget en instruktøruddannelse i Chi Running/Chi Walking, så jeg nu er den eneste instruktør i Danmark.    Jeg har samlet oplysninger om Chi Running/Chi Walking her for at have et sted på dansk, hvor mine elever kan finde dem, hvis de ikke er så skrappe til engelsk.  Ellers er der selvfølgelig meget at hente på de officielle hjemmesider - se Link.

En væsentlig motivation for mig til at udbrede kendskabet til Chi Running/Chi Walking er den hjælp jeg selv har haft af løbestilen i forbindelse med en diskusprolaps og den nytte, jeg har i det daglige af at bruge de principper, som jeg har lært.   I betragtning af at det menes at ca 60 % af løbere får skader hvert år burde alle løbere (og sundhedspersonale, erhverv og politikere) være interesserede i at lære en løbestil, der har som mål at undgå skader.  Det er svært at dokumentere, men i de undersøgelser, der er lavet (se spørgeskema 2007 og 2011) mener 91-92 % at det hjælper.  Kommer man alligevel til skade selv om man løber Chi Running - er det så fordi man ikke har lært det godt nok?

Et andet resultat af spørgeskemaundersøgelserne, som jeg synes, det er værd at lægge mærke til, er folks opfattelse af hvor anstrengende det er at løbe.  Før de lærte Chi Running opfattede 44-45 % løb som hårdt eller meget hårdt, mens det efter kun er 5-7 %.  Jeg plejer at sige at man nemmest kan kende Chi Running løbere på at de smiler!

Bemærk:
Der er ikke nogen fuldstændige beskrivelser af, hvad Chi Running/Chi Walking er på disse sider.  Chi Living, Inc. er et firma, der lever af at sælge bøger, DVD, lydbøger mm og afholde kurser.  Men som instruktør må jeg fortælle alt, hvad jeg ved, til mine elever.

Hvad jeg skriver her, er min egen mening og ikke nødvendigvis noget, som Chi Living står bag, medmindre jeg direkte citerer dem. 

Jeg er ikke læge, fysioterapeut, idrætsforsker eller løbecoach (i øvrigt er løbestil et område hvor videnskabelig dokumentation er stort set ikke-eksisterende og viden om, hvad der forårsager skader, er meget begrænset), så jeg kan ikke sige, at du kan løbe på denne måde på trods af dine skader.  

Hvis du vil prøve løbestilen er det på eget ansvar (se Ansvarsfraskrivelse!), men du er nok selv den eneste, der kan vurdere, om den virker for dig.  Hvis du vælger at prøve, skal du være forberedt på at det tager tid og at du skal vænne dig til stilen gradvist.

- og når jeg bruger ordet "løb" er det noget, hvor varighed måles i timer!